Merkloos medicijn: goed en goedkoper – Apotheek De Peeleres – Assen

Apotheek De Peeleres

Apotheek De Peeleres

Scharmbarg 45 9407EA Assen Tel:0592-370070

U kunt ook met ons chatten via whatsapp op ons telefoonnummer 0592-370070.

E-mail is: apotheek.peeleres@ezorg.nl

 

Onze openingstijden zijn gewijzigd: 
Wij staan op werkdagen van 8.00-17.30 uur voor u klaar.

 

Gewijzigde vergoeding vitamine D per 1 januari 2023

Vanaf 1 januari 2023 moet u zelf betalen voor vitamine D, deze wordt dan niet langer vergoed. Dit is een besluit van de Rijksoverheid. De Rijksoverheid wil daarmee geld besparen. De Rijksoverheid vindt namelijk dat mensen vitamine D zelf kunnen betalen.

Waarom is vitamine D belangrijk?
U krijgt deze medicijnen omdat u een tekort heeft aan vitamine D. Of om een tekort te voorkomen. Vitamine D is ook belangrijk om botontkalking te behandelen of te voorkomen.

Advies van uw apotheker
Het is voor uw gezondheid van belang om uw vitamine D gewoon te blijven slikken. Aan de werking van vitamine D verandert namelijk niets. Blijf daarom gewoon de voorgeschreven hoeveelheid gebruiken. Uw apotheker neemt de vitamine D op in uw medicijnoverzicht.

Om welke vitamine D gaat het? 

Het gaat om: colecalciferol en calcifediol en een combinatie van colecalciferol en calcium (kalk) of alendroninezuur.

Prijs vitamine D

De dagelijkse dosering (800 IE=20 mcg) vitamine D is voordeliger dan de wekelijkse dosering (5600IE). Voor 300 stuks vitamine D (800 IE=20 mcg) betaalt u in de apotheek  € 6,41, dit is voordeliger dan bij de drogist en supermarkt.  Deze vitamine D (€ 6,41) bevat de juiste dosering  en  is van dezelfde kwaliteit als uw huidige  vertrouwde vitamine D medicijn. Voor de combinatie met calcium (500 mg) verwachten we binnenkort een betaalbare variant (±  € 12,25 voor 90 stuks)  te kunnen leveren. Wij kunnen ons voorstellen dat u moeite heeft om de vitamine D zelf te betalen. U kunt mogelijk hulp vragen bij de gemeente: https://www.nibud.nl/onderwerpen/inkomensondersteuning/gemeentelijke-regelingen

 In het kort

  • Blijf vitamine D slikken.
  • Heeft u vragen over vitamine D? Of wilt u weten wat deze maatregel voor u persoonlijk betekent?  Neem met ons contact op voor een kosteloos persoonlijk advies!

 Bekijk meer informatie op 

https://www.apotheek.nl/zorg-van-de-apotheker/vitamine-d-veelgestelde-vragen

 

 

Service: afhaalautomaat 24/7

U bent niet meer gebonden aan onze openingstijden. Vanaf heden kunt u uw medicatie ophalen wanneer u dat schikt: 24 uur per dag, 7 dagen per week. Per direct gebruik maken van deze gratis service?

Geef dan uw e-mailadres aan ons door.

Hoe werkt de beveiligde afhaalautomaat? Zodra wij uw medicatie klaar hebben gezet in de afhaalautomaat krijgt u per e-mail een bericht met een persoonlijke code. Voer deze persoonlijke code in op de touchscreen van de afhaalautomaat. Ter controle vult u uw geboortedag -maand en laatste 2 cijfers van uw geboortejaar in (bv 01-01-80 of 01-01-22). Vervolgens gaat er een luikje open en kunt u uw medicatie uit de lade halen.

Wat kan er niet in de afhaalautomaat? Gekoelde producten, breekbare producten, medicijnen die NIET vergoed worden en grote verpakkingen die niet in de automaat passen kunnen niet worden opgehaald via de afhaalautomaat. Deze kunt u zoals u nu gewend bent bij ons aan de balie afhalen. Ook wanneer u de eerste keer een medicijn voorgeschreven krijgt kan deze NIET in de automaat. Wij ontvangen u graag in de apotheek om uitleg te geven over uw nieuwe medicijn.

Graag uw medicatie binnen 48 uur ophalen zodat de automaat zo optimaal mogelijk benut kan worden.

Uiteraard kunt u altijd zonder afspraak binnen lopen, indien u vragen of zorgen heeft over uw medicatie. Wij zijn er voor u! 

 

 

Vindt u het leuk om te weten wat wij in de apotheek doen met alle pillen en poeders?

Neem een kijkje achter de schermen bij een apotheek via het TV programma "Het Klokhuis"!

-- Scan de QR-code met de camera van uw telefoon.

-- Of klik op https://www.npostart.nl/het-klokhuis/13-04-2022/VPWON_1325793

Merkloos medicijn: goed en goedkoper

Krijgt u bij de apotheek een ander doosje mee? Misschien is uw oude (merk)medicijn vervangen door een merkloos medicijn. Even goed, en goedkoper.

De fabrikant die een medicijn ‘uitvindt’ en ontwikkelt, heeft meestal ongeveer tien jaar het alleenrecht om dit medicijn te maken en verkopen. Dit alleenrecht heet ook wel ‘patent’. Tijdens deze periode kan de fabrikant de ontwikkelkosten terugverdienen. Het medicijn is dan in de handel onder de merknaam en wordt ook wel spécialité genoemd.

Als het patent is verlopen, mogen andere fabrikanten het medicijn ook maken. Zij kunnen het merkloze (ook wel: generieke) medicijn tegen een minder dure prijs aanbieden, omdat ze minder geld uit te hoeven geven aan onderzoek en ontwikkeling.

Omdat merkloze medicijnen minder duur zijn, stimuleren de overheid, zorgverzekeraars en apothekers het gebruik ervan.

Overheid controleert of merkloos medicijn net zo goed werkt

De overheid controleert of het merkloze medicijn net zo goed werkt als het origineel. En of het aan dezelfde eisen voldoet. Pas dan mogen patiënten het gebruiken.

De werkzame stof van een merkloos – generiek – medicijn is dezelfde als die van het merkmedicijn. Er kunnen wel andere hulpstoffen in zitten, zoals tarwezetmeel in plaats van maiszetmeel. Daar merkt de patiënt meestal niets van. In zeldzame gevallen kan een allergie of ernstige overgevoeligheid aanleiding zijn om een ander middel te gaan gebruiken. Hierover overlegt de apotheker altijd met de huisarts.

Een merkloos medicijn krijgt meestal de naam van de werkzame stof. Een voorbeeld: de werkzame stof in maagzuurremmer Nexium is esomeprazol. De merkloze variant van Nexium heet esomeprazol.

De merkloze varianten werken dus net zoals het origineel, maar zijn veel minder duur. Het voordeel is ook voor de patiënt: als de kosten binnen het eigen risico vallen, betaalt de patiënt minder.

Meestal bepaalt uw zorgverzekeraar welk medicijn u meekrijgt bij de apotheek. Dit noemen we het ‘preferente’ of voorkeursmedicijn. Meestal is het voorkeursmedicijn dat u meekrijgt bij uw apotheek merkloos. Ook als de arts de naam van het merkmedicijn op het recept heeft gezet. Uw apotheker beoordeelt altijd of het medicijn dat u meekrijgt – merk of merkloos – verantwoord is voor u, en overlegt zo nodig met uw arts.

De verzekeraar heeft over het voorkeursmedicijn afspraken gemaakt met de fabrikant. Andere merken worden niet (geheel) vergoed. Behalve wanneer het gebruik van het voorkeursmedicijn voor u niet medisch verantwoord is. Dit is bijvoorbeeld het geval als u allergisch bent voor een van de hulpstoffen.

Welk medicijn is aangewezen als voorkeursmiddel, verschilt per zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar kan na verloop van tijd ook van voorkeursmedicijn wisselen.

In sommige gevallen bepaalt uw apotheek welk merk u krijgt. Dit is bijvoorbeeld het geval als een medicijn niet onder het preferentiebeleid van de zorgverzekeraar valt. Er zijn ook enkele zorgverzekeraars die geen preferentiebeleid hebben.

Zelf kiezen voor merkmedicijn

Staat u erop toch het merkmedicijn te blijven gebruiken? Dat kan. Dit wordt echter alleen vergoed door uw zorgverzekeraar als er een duidelijke medische noodzaak is. Soms is het nodig hiervoor schriftelijk toestemming te krijgen van de zorgverzekeraar.

Als het merkmedicijn niet medisch noodzakelijk is, zal het niet worden vergoed. U moet het medicijn en de bijbehorende zorg dan zelf betalen.

Heeft u problemen met het gebruik van uw (merkloze) medicijn, of last van bijwerkingen? Overleg dan met uw apotheker of arts. Samen met u zoeken zij naar een oplossing.

Bron: apotheek.nl