Wat zegt mijn polis? – Apotheek De Peeleres – Assen

Apotheek De Peeleres

Apotheek De Peeleres

Scharmbarg 45 9407EA Assen Tel:0592-370070

U kunt ook met ons chatten via whatsapp op ons telefoonnummer 0592-370070.

E-mail is: apotheek.peeleres@ezorg.nl

 

Onze openingstijden zijn gewijzigd: 
Wij staan op werkdagen van 8.00-17.30 uur voor u klaar.

 

Gewijzigde vergoeding vitamine D per 1 januari 2023

Vanaf 1 januari 2023 moet u zelf betalen voor vitamine D, deze wordt dan niet langer vergoed. Dit is een besluit van de Rijksoverheid. De Rijksoverheid wil daarmee geld besparen. De Rijksoverheid vindt namelijk dat mensen vitamine D zelf kunnen betalen.

Waarom is vitamine D belangrijk?
U krijgt deze medicijnen omdat u een tekort heeft aan vitamine D. Of om een tekort te voorkomen. Vitamine D is ook belangrijk om botontkalking te behandelen of te voorkomen.

Advies van uw apotheker
Het is voor uw gezondheid van belang om uw vitamine D gewoon te blijven slikken. Aan de werking van vitamine D verandert namelijk niets. Blijf daarom gewoon de voorgeschreven hoeveelheid gebruiken. Uw apotheker neemt de vitamine D op in uw medicijnoverzicht.

Om welke vitamine D gaat het? 

Het gaat om: colecalciferol en calcifediol en een combinatie van colecalciferol en calcium (kalk) of alendroninezuur.

Prijs vitamine D

De dagelijkse dosering (800 IE=20 mcg) vitamine D is voordeliger dan de wekelijkse dosering (5600IE). Voor 300 stuks vitamine D (800 IE=20 mcg) betaalt u in de apotheek  € 6,41, dit is voordeliger dan bij de drogist en supermarkt.  Deze vitamine D (€ 6,41) bevat de juiste dosering  en  is van dezelfde kwaliteit als uw huidige  vertrouwde vitamine D medicijn. Voor de combinatie met calcium (500 mg) verwachten we binnenkort een betaalbare variant (±  € 12,25 voor 90 stuks)  te kunnen leveren. Wij kunnen ons voorstellen dat u moeite heeft om de vitamine D zelf te betalen. U kunt mogelijk hulp vragen bij de gemeente: https://www.nibud.nl/onderwerpen/inkomensondersteuning/gemeentelijke-regelingen

 In het kort

  • Blijf vitamine D slikken.
  • Heeft u vragen over vitamine D? Of wilt u weten wat deze maatregel voor u persoonlijk betekent?  Neem met ons contact op voor een kosteloos persoonlijk advies!

 Bekijk meer informatie op 

https://www.apotheek.nl/zorg-van-de-apotheker/vitamine-d-veelgestelde-vragen

 

 

Service: afhaalautomaat 24/7

U bent niet meer gebonden aan onze openingstijden. Vanaf heden kunt u uw medicatie ophalen wanneer u dat schikt: 24 uur per dag, 7 dagen per week. Per direct gebruik maken van deze gratis service?

Geef dan uw e-mailadres aan ons door.

Hoe werkt de beveiligde afhaalautomaat? Zodra wij uw medicatie klaar hebben gezet in de afhaalautomaat krijgt u per e-mail een bericht met een persoonlijke code. Voer deze persoonlijke code in op de touchscreen van de afhaalautomaat. Ter controle vult u uw geboortedag -maand en laatste 2 cijfers van uw geboortejaar in (bv 01-01-80 of 01-01-22). Vervolgens gaat er een luikje open en kunt u uw medicatie uit de lade halen.

Wat kan er niet in de afhaalautomaat? Gekoelde producten, breekbare producten, medicijnen die NIET vergoed worden en grote verpakkingen die niet in de automaat passen kunnen niet worden opgehaald via de afhaalautomaat. Deze kunt u zoals u nu gewend bent bij ons aan de balie afhalen. Ook wanneer u de eerste keer een medicijn voorgeschreven krijgt kan deze NIET in de automaat. Wij ontvangen u graag in de apotheek om uitleg te geven over uw nieuwe medicijn.

Graag uw medicatie binnen 48 uur ophalen zodat de automaat zo optimaal mogelijk benut kan worden.

Uiteraard kunt u altijd zonder afspraak binnen lopen, indien u vragen of zorgen heeft over uw medicatie. Wij zijn er voor u! 

 

 

Vindt u het leuk om te weten wat wij in de apotheek doen met alle pillen en poeders?

Neem een kijkje achter de schermen bij een apotheek via het TV programma "Het Klokhuis"!

-- Scan de QR-code met de camera van uw telefoon.

-- Of klik op https://www.npostart.nl/het-klokhuis/13-04-2022/VPWON_1325793

Wat zegt mijn polis?

Vraagt u zich ook af of de zorg die u krijgt wel vergoed wordt?

Het is belangrijk dat u weet of uw zorgverzekeraar de zorg die u nodig heeft vergoedt. Uw huisarts weet niet hoe u verzekerd bent, maar vindt het wel belangrijk dat u goed op de hoogte bent. Hier leest u hoe u kunt uitzoeken of uw zorgkosten vergoed worden.

Uw zorgverzekeraar vergoedt altijd uw bezoek aan de huisarts. Huisartsenzorg zit in het basispakket. Er geldt geen eigen risico voor. Wel kunnen er kosten verbonden zijn aan de medicijnen die de huisarts u voorschrijft of de behandeling waar hij/zij u voor doorverwijst. Die zorg zit niet altijd in het basispakket, of valt onder uw eigen risico. Het kan dus zijn dat u moet (bij-)betalen voor:

  • de medicijnen die de huisarts u voorschrijft.
  • de behandeling door een medisch specialist, fysiotherapeut, psycholoog of andere zorgverlener waar de huisarts u naar verwijst.
  • laboratorium- of röntgenonderzoek dat de huisarts u voorschrijft.
  • een rijbewijskeuring die u moet laten doen.

Als de huisarts medicijnen voorschrijft of u doorverwijst, krijgt u bijna altijd te maken met uw eigen risico. Dat betekent dat u de kosten zelf betaalt tot aan het maximum van uw eigen risico. Weet u niet zeker of u een vrijwillig eigen risico heeft? U vindt het op uw polisblad. U kunt het ook navragen bij uw zorgverzekeraar. Het eigen risico geldt altijd voor zorg uit de basisverzekering. Voor de zorg uit de meeste aanvullende verzekeringen geldt het eigen risico niet.

Of de kosten boven het eigen risico wel, niet of gedeeltelijk vergoed worden, hangt ook af van uw zorgpolis.Als de huisarts u doorverwijst naar een medisch specialist of andere zorgverlener, check uw polis dan op twee belangrijke zaken:

  • heeft u naast uw basisverzekering een aanvullende verzekering? Zo ja, welke kosten dekt die aanvullende verzekering en wat moet u zelf (bij-)betalen?
  • heeft uw zorgverzekeraar een contract met het ziekenhuis of de zorgverlener waarnaar de huisarts u verwijst? Zo niet, dan kan het zijn dat u moet bijbetalen.

Logo Landelijke Huisartsen VerenigingLogo Nederlandse patiënten consumenten federatie

Bron: www.patientenfederatie.nl