Services – Apotheek De Peeleres – Assen

Apotheek De Peeleres

Services

Consult apotheekteam/apotheker & inloopspreekuur
Als u vragen heeft over uw geneesmiddelen, dan bent u bij ons aan het juiste adres. Wij hebben een aparte spreekruimte waar 1 van de apothekersassistentes u in alle rust kan adviseren. Zij zijn opgeleid om uw vragen te beantwoorden en u te begeleiden in uw medicijngebruik. De assistentes worden hierin ondersteund door onze apotheker Nicolette Venema.
Natuurlijk is het ook mogelijk om een afspraak te maken voor een medicijnadviesgesprek met de assistentes of de apotheker (werkdagen van 9:00-17:00 uur). U kunt ook een medicatiebeoordeling aanvragen. Hierbij kijken we samen met u en uw huisarts welke medicatie (inclusief zelfzorgmiddelen) u gebruikt en of dit nog zinvol/wenselijk is.
De apotheker heeft een inloopspreekuur op maandagmiddag van 14:00-15:00 uur. Zonder afspraak kunt u voor vragen en advies bij de apotheker terecht.

Nieuwe patiënten
Als u een nieuwe patiënt bent in onze apotheek zijn wij u graag zo goed mogelijk van dienst.
De volgende gegevens zijn dan belangrijk om aan ons door te geven:

persoonsgegevens van u en uw eventuele gezinsleden
verzekeringsgegevens voor de declaratie van uw medicijnen en zorg
welke geneesmiddelen u (chronisch) gebruikt (zo mogelijk in een overzicht van uw vorige apotheek)
medische gegevens zoals zwangerschap, overgevoeligheden, ziektes en aandoeningen – deze kunnen belangrijk zijn voor de veiligheid van uw geneesmiddelgebruik.

Recepten
Recepten voor chronische medicatie die u voor 12:00 aanvraagt bij uw huisarts kunt na 2 werkdagen na 15:00 uur ophalen in de apotheek. Heeft u de medicijnen dringend nodig dan kunnen we ze direct voor u klaar maken. Soms hebben we een middel niet of onvoldoende in voorraad. U kunt dan kiezen of u al een deel van uw medicijnen mee wilt nemen of dat u ze liever allemaal in 1 keer meekrijgt wanneer uw bestelde medicijn binnen is gekomen. Als de apotheek een middel dat niet op voorraad is bestelt dan staat het in de regel binnen 2 werkdagen na 11:00 uur klaar. Homeopatische en alternatieve produkten hebben meestal een besteltijd van een 5-7 werkdagen.

Als u met uw recept geneesmiddelen haalt in de apotheek zullen wij vaak gegevens bij u navragen. Ook duurt het soms even tot uw recept klaar is. Dat heeft te maken met de handelingen die daarvoor nodig zijn:

controle van uw persoonsgegevens
controle van uw receptgegevens
verwerken van het recept via de computer
controleren of de nieuwe geneesmiddelen veilig samengaan met middelen die u al gebruikt of met de medische gegevens die wij van u kennen en daarop eventueel aktie ondernemen (in overleg met u, met de arts en/of intern met de apotheker)
klaarmaken van de voorgeschreven middelen
de receptverwerking laten controleren door een tweede assistente of de apotheker
zonodig informatiemateriaal bijeenzoeken
declaratiegegevens controleren (verzekering, bijbetalingen, kwitantie en dergelijke).
U mag dan gerust even gaan zitten tot wij met uw recept klaar zijn.

Veilig medicijngebruik
Samen met uw (huis)arts of specialist zorgen wij ervoor dat uw geneesmiddelen bij u zo effectief, correct en veilig mogelijk werken. Wij houden daarvoor bij welke geneesmiddelen u gebruikt of gebruikt hebt – uw medicatiehistorie – en of die elkaar verdragen. Ook controleren wij of uw geneesmiddelen veilig gebruikt kunnen worden gezien uw medische kenmerken, zoals zwangerschap, overgevoeligheden, aandoeningen en ziektes.
Informeer ons over deze gegevens zodat we onze zorg voor u verder kunnen verbeteren.

Privacy
U heeft recht op bescherming van uw persoonlijke levenssfeer, zeker waar het uw medische gegevens betreft. Met een aantal apotheken en huisartsen hebben we de verwerking hiervan geautomatiseerd. Hierop is een privacyreglement van toepassing dat geldt voor alle betrokkenen. Het is aangemeld bij de Registratiekamer en voldoet aan wettelijke eisen. Uw persoonlijke gegevens worden alleen door ons gebruikt in het kader van uw behandeling met geneesmiddelen, de controle op de veiligheid en correctheid daarvan en voor het declararen van de kosten ervan bij uw zorgverzekeraar of bij uzelf.
Het verstrekken van uw medicatiegegevens aan derden (zoals specialisten, ziekenhuizen, apotheken en dergelijke) gebeurt als regel alleen met uw instemming.

Bezorgregeling
Als u om gezondheidsredenen uw geneesmiddelen niet zelf bij de apotheek af kunt halen en u niemand in uw directe omgeving heeft die dat voor u kan of wil doen, is de apotheek bereid deze bij u te bezorgen. Eventueel geeft uw huisarts via uw recept aan dat bezorgen om medische redenen gewenst is.
We bezorgen tussen 15:00 en 18:00 uur. Wanneer u wilt dat wij de medicijnen bij bijvoorbeeld de buren willen afgeven, geef dit ons dan van te voren door!

Betaling
De meeste medicijnen worden vergoed door uw zorgverzekeraar. Als het kan sturen wij de rekening voor uw medicijnen direct door naar uw zorgverzekeraar. Anders betaalt u de kosten direct aan de balie in de apotheek, of aan de bezorger als er bij u bezorgd wordt.
U kunt in de apotheek pinnen of contant afrekenen.

Generieke geneesmiddelen – Generieke geneesmiddelen en parallelle geneesmiddelen
Wij werken samen met verzekeraars en overheid om de kosten van geneesmiddelen zo laag mogelijk te houden. (Huis)artsen schrijven al zoveel mogelijk voor op de naam van de werkzame stoffen en wij leveren onder die naam af zodra een middel zo beschikbaar is. Ook leveren wij uit kostenoverwegingen soms identieke geneesmiddelen uit andere EU landen af (dit heet parallelimport). Graag vertellen wij u hier meer over als u dat wilt.

Speciale bestellingen
De apotheek kan niet alle middelen — met name alternatieve en homeopatische middelen — in voorraad hebben. Daarvoor zijn er teveel in omloop. Als u wilt kunnen we bepaalde middelen voor u bestellen. Wij doen dat dan graag. Als u later deze deze middelen niet meer nodig heeft, kunnen wij zulke bestellingen gewoonlijk niet meer terugsturen. In dat geval moeten we de kosten voor zo’n bestelling toch bij u in rekening brengen.