Services – Apotheek De Peeleres – Assen

Apotheek De Peeleres

Apotheek De Peeleres

Scharmbarg 45 9407EA Assen Tel:0592-370070

U kunt ook met ons chatten via whatsapp op ons telefoonnummer 0592-370070.

E-mail is: apotheek.peeleres@ezorg.nl

 

Onze openingstijden zijn gewijzigd: 
Wij staan op werkdagen van 8.00-17.30 uur voor u klaar.

 

Gewijzigde vergoeding vitamine D per 1 januari 2023

Vanaf 1 januari 2023 moet u zelf betalen voor vitamine D, deze wordt dan niet langer vergoed. Dit is een besluit van de Rijksoverheid. De Rijksoverheid wil daarmee geld besparen. De Rijksoverheid vindt namelijk dat mensen vitamine D zelf kunnen betalen.

Waarom is vitamine D belangrijk?
U krijgt deze medicijnen omdat u een tekort heeft aan vitamine D. Of om een tekort te voorkomen. Vitamine D is ook belangrijk om botontkalking te behandelen of te voorkomen.

Advies van uw apotheker
Het is voor uw gezondheid van belang om uw vitamine D gewoon te blijven slikken. Aan de werking van vitamine D verandert namelijk niets. Blijf daarom gewoon de voorgeschreven hoeveelheid gebruiken. Uw apotheker neemt de vitamine D op in uw medicijnoverzicht.

Om welke vitamine D gaat het? 

Het gaat om: colecalciferol en calcifediol en een combinatie van colecalciferol en calcium (kalk) of alendroninezuur.

Prijs vitamine D

De dagelijkse dosering (800 IE=20 mcg) vitamine D is voordeliger dan de wekelijkse dosering (5600IE). Voor 300 stuks vitamine D (800 IE=20 mcg) betaalt u in de apotheek  € 6,41, dit is voordeliger dan bij de drogist en supermarkt.  Deze vitamine D (€ 6,41) bevat de juiste dosering  en  is van dezelfde kwaliteit als uw huidige  vertrouwde vitamine D medicijn. Voor de combinatie met calcium (500 mg) verwachten we binnenkort een betaalbare variant (±  € 12,25 voor 90 stuks)  te kunnen leveren. Wij kunnen ons voorstellen dat u moeite heeft om de vitamine D zelf te betalen. U kunt mogelijk hulp vragen bij de gemeente: https://www.nibud.nl/onderwerpen/inkomensondersteuning/gemeentelijke-regelingen

 In het kort

  • Blijf vitamine D slikken.
  • Heeft u vragen over vitamine D? Of wilt u weten wat deze maatregel voor u persoonlijk betekent?  Neem met ons contact op voor een kosteloos persoonlijk advies!

 Bekijk meer informatie op 

https://www.apotheek.nl/zorg-van-de-apotheker/vitamine-d-veelgestelde-vragen

 

 

Service: afhaalautomaat 24/7

U bent niet meer gebonden aan onze openingstijden. Vanaf heden kunt u uw medicatie ophalen wanneer u dat schikt: 24 uur per dag, 7 dagen per week. Per direct gebruik maken van deze gratis service?

Geef dan uw e-mailadres aan ons door.

Hoe werkt de beveiligde afhaalautomaat? Zodra wij uw medicatie klaar hebben gezet in de afhaalautomaat krijgt u per e-mail een bericht met een persoonlijke code. Voer deze persoonlijke code in op de touchscreen van de afhaalautomaat. Ter controle vult u uw geboortedag -maand en laatste 2 cijfers van uw geboortejaar in (bv 01-01-80 of 01-01-22). Vervolgens gaat er een luikje open en kunt u uw medicatie uit de lade halen.

Wat kan er niet in de afhaalautomaat? Gekoelde producten, breekbare producten, medicijnen die NIET vergoed worden en grote verpakkingen die niet in de automaat passen kunnen niet worden opgehaald via de afhaalautomaat. Deze kunt u zoals u nu gewend bent bij ons aan de balie afhalen. Ook wanneer u de eerste keer een medicijn voorgeschreven krijgt kan deze NIET in de automaat. Wij ontvangen u graag in de apotheek om uitleg te geven over uw nieuwe medicijn.

Graag uw medicatie binnen 48 uur ophalen zodat de automaat zo optimaal mogelijk benut kan worden.

Uiteraard kunt u altijd zonder afspraak binnen lopen, indien u vragen of zorgen heeft over uw medicatie. Wij zijn er voor u! 

 

 

Vindt u het leuk om te weten wat wij in de apotheek doen met alle pillen en poeders?

Neem een kijkje achter de schermen bij een apotheek via het TV programma "Het Klokhuis"!

-- Scan de QR-code met de camera van uw telefoon.

-- Of klik op https://www.npostart.nl/het-klokhuis/13-04-2022/VPWON_1325793

Services

Consult apotheekteam/apotheker & inloopspreekuur
Als u vragen heeft over uw geneesmiddelen, dan bent u bij ons aan het juiste adres. Wij hebben een aparte spreekruimte waar 1 van de apothekersassistentes u in alle rust kan adviseren. Zij zijn opgeleid om uw vragen te beantwoorden en u te begeleiden in uw medicijngebruik. De assistentes worden hierin ondersteund door onze apothekers: Alexis Zijlstra-Blaauwhof, apotheker & Nicolette Venema, openbaar apotheker specialist.
Natuurlijk is het ook mogelijk om een afspraak te maken voor een medicijnadviesgesprek met de assistentes of apotheker (werkdagen van 9:00-17:00 uur). U kunt ook een medicatiebeoordeling aanvragen. Hierbij kijken we samen met u en uw huisarts welke medicatie (inclusief zelfzorgmiddelen) u gebruikt en of dit nog zinvol/wenselijk is.
De apotheker heeft een inloopspreekuur op maandagmiddag van 14:00-15:00 uur. Zonder afspraak kunt u voor vragen en advies bij de apotheker terecht.

 

Nieuw bij ons in de apotheek?
Wij zijn u graag zo goed mogelijk van dienst. Om dit te kunnen doen zijn is het belangrijk om aan onderstaande gegevens aan ons door te geven:

  • Persoonsgegevens van u en uw eventuele gezinsleden
  • Verzekeringsgegevens voor de declaratie van uw medicijnen en hulpmiddelen
  • Welke geneesmiddelen u (chronisch) gebruikt (overzicht van uw vorige apotheek)
  • Welke geneesmiddelen u niet mag gebruiken ivm allergische reacties in het verleden
  • Medische gegevens zoals ziektes, bepaalde aandoeningen of bijzonderheden (bv bariatrische chirurgie, zwangerschap en/of geven van borstvoeding), overgevoeligheden – deze kunnen belangrijk zijn voor de veiligheid van uw geneesmiddelgebruik.

 

Recepten
Recepten voor chronische medicatie die u voor 12:00 aanvraagt bij uw huisarts kunt na 2 werkdagen na 15:00 uur ophalen in de apotheek. Heeft u de medicijnen dringend nodig dan kunnen we ze direct voor u klaar maken. Soms hebben we een middel niet of onvoldoende in voorraad. U kunt dan kiezen of u al een deel van uw medicijnen mee wilt nemen of dat u ze liever allemaal in 1 keer meekrijgt wanneer uw bestelde medicijn binnen is gekomen. Als de apotheek een middel dat niet op voorraad is bestelt dan staat het in de regel binnen 2 werkdagen na 11:00 uur klaar. Homeopatische en alternatieve produkten hebben meestal een besteltijd van een 5-7 werkdagen.

Als u met uw recept geneesmiddelen haalt in de apotheek zullen wij vaak gegevens bij u navragen. Ook duurt het soms even tot uw recept klaar is. Dat heeft te maken met de handelingen die daarvoor nodig zijn:

  • controle van uw persoonsgegevens
  • controle van uw receptgegevens
  • verwerken van het recept via de computer:
    controleren of de nieuwe geneesmiddelen veilig samengaan met middelen die u al gebruikt of met de medische gegevens die wij van u kennen en daarop eventueel aktie ondernemen (in overleg met u, met de arts en/of intern met uw apotheker)
  • klaarmaken van de voorgeschreven middelen
  • de receptverwerking laten controleren door een tweede assistente of de apotheker
  • zonodig informatiemateriaal bijleveren
  • declaratiegegevens controleren (verzekering, bijbetalingen, kwitantie en dergelijke)

U mag dan gerust even gaan zitten tot wij met uw recept klaar zijn.

 

Veilig medicijngebruik
Samen met uw (huis)arts of specialist zorgen wij ervoor dat uw geneesmiddelen bij u zo effectief, correct en veilig mogelijk werken. Wij houden daarvoor bij welke geneesmiddelen u gebruikt of gebruikt hebt – uw medicatiehistorie – en of die elkaar verdragen. Ook controleren wij of uw geneesmiddelen veilig gebruikt kunnen worden gezien uw medische kenmerken, zoals zwangerschap, overgevoeligheden, aandoeningen en ziektes.
Informeer ons over deze gegevens zodat we onze zorg voor u verder kunnen verbeteren.

 

Privacy
U heeft recht op bescherming van uw persoonlijke levenssfeer, zeker waar het uw medische gegevens betreft. Met een aantal apotheken en huisartsen hebben we de verwerking hiervan geautomatiseerd. Hierop is een privacyreglement van toepassing dat geldt voor alle betrokkenen. Het is aangemeld bij de Registratiekamer en voldoet aan wettelijke eisen. Uw persoonlijke gegevens worden alleen door ons gebruikt in het kader van uw behandeling met geneesmiddelen, de controle op de veiligheid en correctheid daarvan en voor het declareren van de kosten ervan bij uw zorgverzekeraar of bij uzelf.
Het verstrekken van uw medicatiegegevens aan derden (zoals specialisten, ziekenhuizen, apotheken en dergelijke) gebeurt als regel alleen met uw instemming.

 

Afhaalautomaat 24/7
U bent niet meer gebonden aan onze openingstijden, u kunt uw medicatie ophalen wanneer u dat schikt: 24 uur per dag, 7 dagen per week. Per direct gebruik maken van deze gratis service? Geef dan uw e-mailadres aan ons door.
Hoe werkt de beveiligde afhaalautomaat? Zodra wij uw medicatie klaar hebben gezet in de afhaalautomaat krijgt u per e-mail een bericht met een persoonlijke code. Voer deze persoonlijke code in op de touchscreen van de afhaalautomaat. Ter controle vult u uw geboortedag – maand en laatste 2 cijfers van uw geboortejaar in (bv 01-01-80 of 01-01-22). Vervolgens gaat er een luikje open en kunt u uw medicatie uit de lade halen.
Wat kan er niet in de afhaalautomaat? Gekoelde producten, breekbare producten, medicijnen die NIET vergoed worden en grote verpakkingen die niet in de automaat passen. Deze kunt u bij ons aan de balie afhalen.
Ook wanneer u de eerste keer een medicijn voorgeschreven krijgt kan deze NIET in de automaat. Wij ontvangen u graag in de apotheek om uitleg te geven over uw nieuwe medicijn.
Uiteraard kunt u altijd zonder afspraak binnen lopen, indien u vragen of zorgen heeft over uw medicatie.
Wij zijn er voor u!

 

Bezorgregeling
Als u om gezondheidsredenen uw geneesmiddelen niet zelf bij de apotheek af kunt halen en u niemand in uw directe omgeving heeft die dat voor u kan of wil doen, is de apotheek bereid deze bij u te bezorgen. Eventueel geeft uw huisarts via uw recept aan dat bezorgen om medische redenen gewenst is. Indien u uw medicatie bezorgd krijgt lees hier hoe dit in zijn werk gaat.

 

Betaling
De meeste medicijnen worden vergoed door uw zorgverzekeraar. Als het kan sturen wij de rekening voor uw medicijnen direct door naar uw zorgverzekeraar. Anders betaalt u de kosten direct aan de balie in de apotheek, of aan de bezorger als er bij u bezorgd wordt.
U kunt in de apotheek pinnen of contant afrekenen.

 

Generieke geneesmiddelen – Generieke geneesmiddelen en parallelle geneesmiddelen
Wij werken samen met verzekeraars en overheid om de kosten van geneesmiddelen zo laag mogelijk te houden. (Huis)artsen schrijven al zoveel mogelijk voor op de naam van de werkzame stoffen en wij leveren onder die naam af zodra een middel zo beschikbaar is. Ook leveren wij uit kostenoverwegingen soms identieke geneesmiddelen uit andere EU landen af (dit heet parallelimport). Graag vertellen wij u hier meer over als u dat wilt.

 

Speciale bestellingen
De apotheek kan niet alle middelen — met name alternatieve en homeopatische middelen — in voorraad hebben. Daarvoor zijn er teveel in omloop. Als u wilt kunnen we bepaalde middelen voor u bestellen. Wij doen dat dan graag. Als u later deze deze middelen niet meer nodig heeft, kunnen wij zulke bestellingen gewoonlijk niet meer terugsturen. In dat geval moeten we de kosten voor zo’n bestelling toch bij u in rekening brengen.